Praktische zaken
"[Pages previous="Studentenprofielen","https://gastgezin.yfu.be/studentenprofielen" current="Praktische zaken","#" next="Hoe worden wij gastgezin","https://gastgezin.yfu.be/hoe-worden-wij-gastgezin"]"
"[Aside icon="arrow back" button="Terug naar Gastgezin","https://gastgezin.yfu.be/" offset="2"]"
"[Section name="Wie betaalt wat?"]"
Van onze gastgezinnen vragen we dat ze kost en inwoon voor de student voorzien.
Al de rest wordt bekostigd door de student/natuurlijke ouders of YFU. Verzekering, schoolkosten, hobby’s, zakgeld en extra’s voor reisjes en dergelijke worden betaald door de natuurlijke ouders.
We betalen onze gastgezinnen niet om ervoor te zorgen dat niemand voor extra inkomsten host, maar uit oprechte interesse, motivatie en liefde.
"[Section name="School"]"
Vermits we een schoolprogramma organiseren, dienen alle studenten naar een Vlaamse school te gaan. We verwachten dat ze hun best doen op school. De student kiest samen met zijn/haar gastgezin naar welke school hij/zij zal gaan.
Het is wel de student zelf die instaat voor de schoolkosten.
"[Section name="Verzekering en visum"]"
De verzekering en het eventuele visum zijn al in orde vooraleer de student aankomt en worden door de student en YFU in orde gebracht. Jullie hoeven hiervoor niks te doen. De studenten zijn verzekerd voor ziektekosten, ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid. De studenten hebben zelf de nodige documenten bij.
"[Section name="Verblijfsvergunning aanvragen"]"
Als de student aangekomen is, moeten jullie binnen acht werkdagen naar jullie eigen gemeentehuis om een verblijfsvergunning aan te vragen. Het is jullie verantwoordelijkheid om hiervoor te zorgen, maar indien nodig kunnen jullie bij ons altijd terecht. Tijdens de voorbereiding krijgen jullie nog meer informatie hierover.
"[Section name="Begeleiding en ondersteuning"]"
We willen dat jullie als gastgezin evenveel genieten van ons programma als jullie student. Daarom zorgen we dat jullie voldoende ondersteuning krijgen tijdens de uitwisseling.
We organiseren verschillende weekends om de studenten voor te bereiden en op te volgen, we houden infosessies en 'gastgezinnenbabbels' voor de gastgezinnen. Zowel de studenten als de gezinnen krijgen een counselor om jullie te helpen doorheen het hele avontuur.
"[Section name="Wat als er problemen ontstaan?"]"
We zijn hier voor jullie. Jullie krijgen, net zoals de studenten, een eigen counselor die naar jullie zal luisteren en jullie zal helpen. De studentencounselor en familiecounselor staan onderling in contact met elkaar om een beter beeld van de situatie te krijgen en betere ondersteuning te geven.
Alle bekomen informatie zal met discretie behandeld worden en niet doorgegeven worden aan derden, met uitzondering van de verantwoordelijke kantoormedewerker. De counselors kunnen te rade gaan bij de kantoormedewerker of kan aanraden dat jullie zelf contact opnemen met het kantoor.
Vaak ontstaan problemen door miscommunicatie en wordt de situatie opgelost door samen rond de tafel te zitten en alles uit te praten. Het vraagt tijd en inspanning om een relatie op te bouwen en om die verder te ontwikkelen. Indien er echt geen oplossing uit de bus komt jullie samenleven niet meer zien zitten, zoeken we een nieuw gezin voor de student.
Bij noodgevallen kunnen jullie 24/7 via ons noodnummer bij een medewerker terecht. Indien nodig is ook onze API (Aanspreekpunt Integriteit) altijd bereikbaar.